• Základní a mateřská škola Nová Zbrojovka, Brno

    Základní a mateřská škola Nová Zbrojovka, Brno

    1 /
  • Základní a mateřská škola Nová Zbrojovka, Brno

    Základní a mateřská škola Nová Zbrojovka, Brno

    1 /
  • Základní a mateřská škola Nová Zbrojovka, Brno

    Základní a mateřská škola Nová Zbrojovka, Brno

    1 /
  • Základní a mateřská škola Nová Zbrojovka, Brno

    Základní a mateřská škola Nová Zbrojovka, Brno

    1 /
  • Základní a mateřská škola Nová Zbrojovka, Brno

    Základní a mateřská škola Nová Zbrojovka, Brno

    1 /
  • Základní a mateřská škola Nová Zbrojovka, Brno

    Základní a mateřská škola Nová Zbrojovka, Brno

    1 /
  • Základní a mateřská škola Nová Zbrojovka, Brno

    Základní a mateřská škola Nová Zbrojovka, Brno

    1 /
  • Základní a mateřská škola Nová Zbrojovka, Brno

    Základní a mateřská škola Nová Zbrojovka, Brno

    1 /
  • Základní a mateřská škola Nová Zbrojovka, Brno

    Základní a mateřská škola Nová Zbrojovka, Brno

    1 /
  • Základní a mateřská škola Nová Zbrojovka, Brno

    Základní a mateřská škola Nová Zbrojovka, Brno

    1 /
  • Základní a mateřská škola Nová Zbrojovka, Brno

    Základní a mateřská škola Nová Zbrojovka, Brno

    1 /

Základní a mateřská škola Nová Zbrojovka, Brno

2022, užší soutěž

team: Richard Čech, Jakub Hanžl, Petr Pelčák, Jan Sochor, Petr Soldán/doprava, Eva Wagnerová/krajina
zadavatel:  Statutární město Brno a NOVÁ ZBROJOVKA
vizualizace: Atelier Brunecký
model: 3D studio FaVU VUT Brno

 

Kapacita obou škol je 1500 žáků/studentů čili ekvivalent počtu obyvatel malého města. V Brně tak vznikne největší koncentrace dětí a teenagerů na ploše natolik malé, že v masterplanu pojala školu pouze jednu. Proto je třeba ve stísněných podmínkách vytvořit co nejlepší prostředí pro děti a jejich vzdělávání. Zatěžovat je umístěním dalších administrativních ploch by bylo úzkoprsé a nevhodné. Sám školní areál je ze své podstaty multifukční a provozován po celý týden od rána do noci. Současně je velmi jednoduchý, což zakládá jeho snadnou, investičně oddělenou a vzájemně nezávislou realizaci i provoz, a také jeho úspornost a udržitelnost. Např. každá škola i školka má svoji skutečnou zahradu na rostlém terénu, což umožňuje výsadbu stromů i vybudování zelenomodré infrastruktury. Přitom stavba, pozemek i provoz každé ze škol jsou důsledně odděleny. Umístění sportovišť do samostatné haly (složené ze 2 vzájemně oddělených částí – staveb) přináší vedle nezávislého komerčního provozu také odclonění železnice a současně možnost získání maximální míry dotací. Návrh vytváří školu soudobé, otevřené pedagogiky. Tradiční třídy či učebny rozšiřují či doplňují plochy pro týmovou práci, jinou než frontální výuku, místa pro sdružování. Je zároveň přátelským dětským světem i institucí utvářející společnost. Je dostatečně robustní a zároveň flexibilní, aby dlouhodobě fungovala vedle železnice v postupně rostlém a měnícím se městě i pedagogické praxi dobře, snadno a bez zvláštních nároků na údržbu.